1st bloc of workshops
Limit miejsc został osiągnięty! Zapraszamy do zapisów na inne wydarzenia.
Warsztaty poświęcone będą technikom radzenia sobie z problemem nieszczerości respondentów w odpowiedziach na pytania drażliwe. Z oczywistych względów ludzie czują się niekomfortowo, gdy mają ujawnić o sobie informacje, które mogłyby uczynić ich obiektem kpin, czyjejś litości, negatywnego osądu, czy wręcz narażać ich na odpowiedzialność prawną. Istnieje kilka sposobów łagodzenia takich pytań, gdy zadawane są wprost, natomiast warsztaty skupią się na podejściach nie-wprost, zapewniających respondentom – nawet w warunkach wywiadu osobistego – dodatkową warstwę anonimowości. Techniki te pozwalają oszacować odsetek osób odpowiadających twierdząco na drażliwe pytanie, uniemożliwiając równocześnie ustalenie, którzy konkretnie respondenci udzielili takiej odpowiedzi. W części teoretycznej omówione zostaną takie techniki jak random response technique (RRT), item count technique (ICT), crosswise model (CM) i triangular model (TM). Na konkretnych przykładach pokazana zostanie logika tych podejść i sposób obliczania szacunkowych wyników. Części praktyczna poświęcona będzie samodzielnej konstrukcji modułu pytania drażliwego i analizie wyników uzyskanych przy jego pomocy.
Warsztaty poprowadzi dr Szymon Czarnik - związany z Instytutem Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego od 1995 roku, najpierw jako student, potem doktorant, asystent i obecnie adiunkt. W roku 2007 obronił pracę doktorską „Sprawiedliwość i równość w podziale dóbr wypracowanych", przygotowaną na podstawie własnego eksperymentalnego badania redystrybucji dochodów. Prowadzi kursy z metodologii badań społecznych i statystycznej analizy danych. Ma na koncie współpracę z Wyższą Szkołą Zarządzania i Bankowości w Krakowie, Uniwersytetem Fryderyka Aleksandra w Norymberdze, oraz Wyższą Szkołą Europejską im. J. Tischnera. Jako konsultant i analityk uczestniczył w wielu projektach badawczych, zarówno o charakterze marketingowym, jak i dotyczących polityki publicznej.
Każdy uczestnik i każda uczestniczka życia naukowego musi przyznać jak bardzo w tej sferze ludzkiej aktywności ważne są emocje. Choć obecnie jest to już dość banalna konstatacja, to długo jednak kwestia uczuć w tym "świecie rozumu", jakim jest nauka, nie była poddawana badawczemu oglądowi ze względu na samą logikę dyskursu naukowego (jego jawne i ukryte założenia). Proponuję rozważyć ten problem przy użyciu autoetnografii. Jest to praktyka badawcza i pisarska "łącząca to, co autobiograficzne i osobiste, z tym, co kulturowe i społeczne", to "pielęgnowanie żywego doświadczenia" wyrażonego w impresjonistycznej i literackiej formie; to obecność osoby badacza czy badaczki zarówno w procesie badawczym, jak i w tekście; silna refleksyjność; zaangażowanie; podatność na zranienie; metodologiczna otwartość; to stawianie prowokacyjnych pytań na temat własnej sprawczości i ograniczeń kulturowych. Autoetnografia opiera się na emocjach, introspekcji i ucieleśnieniu. Kumuluje się w "momentach wypełnionych zrozumieniem, w przebłyskach zjednoczenia i przeobrażeń". Mam nadzieję, że nasze warsztaty będą takim przebłyskiem. Osoby zainteresowane tym warsztatem są proszone o zapoznanie się z artykułem Intelektualne epifanie, czyli o emocjach w nauce. Szkic autoetnograficzny, który posłuży jako przykład i punkt wyjścia do refleksji. Następnie stworzą tekst opisujący i analizujący problem "emocji w nauce" ze swojej perspektywy. Teksty te proszę przysłać na adres organizatorów przed rozpoczęciem Kongresu. Na warsztatach będziemy je dyskutować, a także poddamy się innym praktykom autoetnograficznym.
Warsztaty poprowadzi prof. dr hab. Grażyna Kubica-Heller - profesorka tytularna w Zakładzie Antropologii Społecznej. Pochodzi ze Śląska Cieszyńskiego. Interesuje się problematyką śląską, ewangelicką i żydowską oraz antropologią polityczną, wizualną, feministyczną oraz historią dyscypliny. Oprócz pracy naukowej zajmuje się także literaturą faktu, fotografią i filmem dokumentalnym. Angażuje się także w prace organizacji pozarządowych związane z projektami historii mówionej na Ukrainie i Śląsku Cieszyńskim. Została uhonorowana Nagrodą KLIO za książkę historyczną, Nagrodą im. Narcyzy Żmichowskiej, Nagrodą Kazimierza Dobrowolskiego, Nagrodą Indywidualną Rektora UJ oraz kilkukrotnie nagrodą zespołową.
The limit of places has been reached! We invite you to sign up for other events.
Workshop in English
As AI reshapes the horizon of academic exploration, harnessing its power opens new vistas in research methodologies and insights. Our workshop is designed not just to unfold the marvels of AI but to weave them into the fabric of academic research, enriching its quality and breadth across disciplines. We welcome participants from diverse backgrounds to engage into the dialogue, experimentation, and hands-on learning.
Our exploration will span the core of AI search techniques and delve into the realms of logic and reasoning, laying the groundwork for a profound understanding of AI's capabilities. With a spotlight on ethical considerations and foundational principles, we pave the way for responsible and impactful research endeavors.
This workshop is a unique opportunity for the new generation of sociologists to connect, ideate, and envision the future of AI in social research.
Warsztat poprowadzi Maria Varlamova - zatrudniona w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego do pracy na stanowisku researcher w projekcie Marie Skłodowska-Curie Actions Innovative Training Network EuroAgeism.
Interesuje się kwestiami aktywnego starzenia, polityką społeczną dotyczącą osób starszych i dyskryminacją ze względu na wiek. Ukończyła z wyróżnieniem National Research University - Higher School of Economics (Moskwa) z tytułem magistra socjologii (demografia) w 2013 r. Przez trzy lata pracowała jako asystentka naukowa w Center for Comprehensive Social Policy Studies, Institute for Social Policy. W 2015 r. ukończyła program w International Institute for the Aging of the United Nations (INIA Malta) w zakresie kształtowania polityki, planowania, wdrażania i monitorowania Międzynarodowego Planu Działań w zakresie Starzenia. Członek grupy ekspertów ds. Active Ageing Index. Otrzymała wyróżnienie za publikację z zakresu wskaźnika aktywnego starzenia (2015).